Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers

2009. január 23., péntek

Beszédfejlődés

A beszédfejlődés első szakaszáról fogok írni.(Ami rám ragadt az évek során...)
Ez a születéstől nagyjából 3 éves korig tart.
Az hangadás születéskor a felsírás.Fontos a felsírás milyensége.(Mikor következik be stb..első légvétel is egyben.)
Az első két hónapban a sírás differenciálatlan.Sírással jelzi a csecsemő a fájdalmát,az éhséget stb.
A második hónaptól a sírás differenciálódik.Megjelennek örömhangok is a babánál.Sírás az anya számára információértékűvé válik.
Általában magánhangzókat artikulálnak először a csecsemők,a hangadást végtagmozgással kísérik.Második hónap végén el kezd játszani a hangjával a baba,felfigyel rá.
A harmadik hónapban kezd a baba gagyogni.A gyerekek begyakorolják a hangképzést. A babák képesek ebben az időben a különböző nyelvekben használt,anyanyelv hangkészletében nem található hangokat is képezni,mint az afrikai csettegő hangok stb..Ahogyan telik az idő ezek a hangok elkopnak,mert csak a saját nyelvi hangkészlet kap a környezet által megerősítést.
A gagyogás által ajakmozgásokat,nyelvállásokat gyakorolnak be a babák.Ebben az időben ajakkal képzett hangokat adnak ki leginkább.Magánhangzók közül E-É .
A nevetés megjelenését kíséri egy "H" hangadás,ami később a H hang képzését vezeti be.A másalhangzók közül elsők közt szerepel a: P M B D T hangok képzése.
A hatodik hónaptól gagyogó,gőgicsélő monológokat mond a baba. Pl ma-ma,ba-ba..Ezt reduplikálásnak nevezzük. Jelentéssel még nem bír ez a tevékenység,további gyakorlásról van szó.
A következő szakaszban a baba felkészül a beszéd megértésére. A 8. hónap körül a neveket megérti,utasításokra mozgásos válaszokat ad. (Szabi tapsolj! Tapsol..)

Egy éves kor körül jelennek meg az első szavak,amelyeket mondatértékűnek tekinthetünk. A gyerekek általában többet értenek a beszédből,mint amit maguk képezni tudnak. Sajátos nyelvezet alakul ki,maguk által alkotott szavakat használnak,melyeket gyakran csak az anya ért.Gyermeki gondolkodás világkép elemei,ezeknek fejlődése is befolyásolja a beszéd fejlődését.Az egyéves korú gyerekek szívesen utánozzák a felnőtt beszédet,de nem biztos ,hogy van jelentése.Gépies utánzásról van szó.
Másfél éves kortól gazdagodik a szókincs, a környezete beszédét átveszi.Befolyásolja a z intelligencia,és a környezet milyensége.Elhanyagoló környezetben pl késik a beszéd fejlődése. pl hospitalizáció.
Megjelenik a két szó kombinációja is az egyszavas mondat helyett.
Másfél éves kortól három éves korig a nyelv gazdagodik.Nagy szerep jut a környezetnek.A gyerekek itt ráébrednek,hogy mindennek neve ,nyelvi jele van.Szavak szignifikáns jelentése.Fejlődik a beszédhallás is.Fontos a jó nyelvi példa,jó nyelvtani szerkezet példaként.
Bernstein korlátozott ,és kidolgozott kód megnevezéssel illette a környezet által kialakított nyelvi különbséget a gyermekek közt.A kevésbé gazdag nyelvi környezetből érkező kisgyermekek korlátozott kóddal fejezik ki magukat.(Egyszerű mondatok,szegényes szókincs.) Míg a gazdagabb nyelvi háttérrel rendelkező kisgyermekek kidolgozott kóddal élnek.(Bővített mondatok,színes szókincs..)
Ebben a korban tehát jelentős szerepe lehet a környezetnek,mert a 3 éves korú gyermek a nyelvet,a beszédet a kapcsolatteremtésre is elkezdi használni.3 éves korban Miért korszak. Kérdez,mert kapcsolatot akar teremteni.Akkor is kérdez,ha a választ gyakran nem is figyeli meg.(Petra rengeteg MIÉRT kérdést tett fel úgy,hogy a válaszra már ott sem volt.Kistestvér érkezése kapcsán így érte el ,hogy folyamatos figyelmet kapjon.. :)

A gyermekek beszédfejlődése lehet megkésett.
Akkor beszélünk erről,ha normál hallás ,és ép értelem mellett jóval az életkori szint alatt teljesítenek.
Gyakoribb fiúk esetében,és társulhat hozzá mozgásbeli elmaradás is.
Már a gagyogás is más.Az első szavak után nincs jelentős ugrás.Nem érdekli őket a beszéd.Nem figyeli a környezet hangjait. Sokáig használják a maguk által alkotott szavakat,szótorzítások jellemzik.Hallási észlelésben elmaradás.A hangok sorrendjét felcserélik.

Afázia,diszfázia:Organikus ok.Idegrendszeri probléma.4 éves korban sincs beszéd.Nincs hangképzés,vagy torz.

Beszédhibák:
-pöszeség:hangképzési hibák
-raccsolás:5 évesen sem ejti jól(3 pördületű a képzése)Lehetnek szervi okai..fogak rendellenessége,lenőtt nyelvfék
-orrhangzós beszéd
-dadogás,hadarás
-rekedtség(diszfónia)
-Elektív mutizmus:Kiváltható némaság.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése