2009. június 26., péntek

Esőnapok

Napok óta esik az eső,én pedig nem dolgozom gyerekekkel két hete,így ráugrottam saját,unatkozó gyerekeimre.Na,nem mintha nem tenném máskor is,de ezen két ok még intezívebben hatott.

Fejlesztő foglalkozásoknak vetettem őket alá. :)

A taktilis és haptikus érzékelés

A taktilis és haptikus érzékelést a virtuális valóságban a taktilis rendszer teremti meg. Ez a tapintás, a kézzel végzett felfedezés, valamint a tárgyak manipulációjának illúziója. Ezek az eszközök a virtuális környezettel való kapcsolattartásra az emberi test taktilis, kinesztetikus és motoros rendszerét használják.

Ez a kapcsolat két alaptípusra bontható:
- az emberi kéz, illetve test által kifejtett erőhatások és a testrészek helyzetének mérése,
- erőhatások és a test helyzetének közvetítése a felhasználó felé.

A haptikus rendszer az aktív tapintási érzékelés létrejöttéért felelős.
- a gravitáció keltette erők szimulálása,
- koncentrált erők és érzetek továbbítása,
- a végtagok aktív használatával érzékelt erőhatások megjelenítése a kibertérben.

Mi taktilis,tapintásos fejlesztésként smirgli betűket,számokat,formákat gyártottunk,és tapintottunk.

A tapintásos érzékletek egy ingermodalitás,ami a vizuális ingerekkel kiegészülve (intermodális kapcsolat) ad képet az agyunkban tárgyakról ,formákról.A specifikus érzékelés gyakoroltatásaként, a vizuális csatornát kizárjuk(ergo bekötjük a gyerek szemét) ő pedig így igyekszik felismerni a formát,amit tapint.Petra már jól ismer sok kis,és nagybetűt,így a nyomtatott betűk,és számok felismerésére is vállalkozott ,sőt nagyon jól ment neki.

A mozgásra is igen nagy igény mutatkozik,így oviszünetben,esőben.
Egy egyszerű,de igen komplex fejlesztési lehetőségeket felvonultató feladatot vetettünk be.
Számos játék a beceneve.Magába foglal testsémafejlesztést,mozgásos emlékezetfejlesztést,figyelmet fejleszt, irányokat gyakoroltat saját testen,,és módot ad a számlálás gyakorlására.Egyszerű műveletek végzését is lehetővé teszi,mozgásos formában.
6-ig játszottuk.
Minden számhoz kötünk egy mozdulatot.A gyermek a testrészeit mozgatja,megérinti,így fejlődik a testsémája.
1-fülek megfogása

2-csípőn a kéz

3-térdek érintése

4-vállak érintése


5-magasban mindkét kar

6-jobb kéz a fejtetőre

(Az illusztráció nem teljesen pontos,mert akad egy teljesen renitens elem,és Petra mindkét kezét teszi a fejtetőre az utolsó képen.)

Először sorban mondom a számokat,amikor úgy jól megy,akkor keverem őket.Nagyon jól szórakoznak,amikor jópárszor ua. a két szám ismétlődik,és nem győzik kapkodni a fülüket,meg a vállukat pl.
Ezután nehezítek,és nem verbális utasítás következik.Tapsolok,számolni kell,és így kapcsolni a mozdulatot.
Amikor ez is jól megy,akkor próbálkozunk egyszerűbb műveletekkel is.(Petra esetében működik már.)Mennyi 3+2= magasban mindkét kar.
Ezt is lehet tapssal nehezíteni,de ezt még nem vetettük be.
Így telnek hát az esős napok nálunk..
No meg spontán szerepjátékkal,melyet a piros kendő felbukkanása motivált.
Piroska,és az ő farkasa..öööö..kutyája,vagy mi..:)

2 megjegyzés:

  1. Ez igen!! Látom te ezt tudod is! Szabi nagyon édes, ahogy utánozza atesókat, pláne a vállak érintésénél aranyos. A mese szerep talán találó, mert inkább kutyuska és farkas jellem? Remélem ma már kisüt a nap!

    VálaszTörlés
  2. Kriszti!
    Azt gondolom,hogy tudom is!Nem vagyok egy nagy önbizalommal rendelkező ember,de a szakmámban megvan a kellő.
    Ateszka kutyus jellem inkább,bár néha egy szöcske illene inkább hozzá.

    VálaszTörlés