Fejlesztő foglalkozásoknak vetettem őket alá. :)
A taktilis és haptikus érzékelés
A taktilis és haptikus érzékelést a virtuális valóságban a taktilis rendszer teremti meg. Ez a tapintás, a kézzel végzett felfedezés, valamint a tárgyak manipulációjának illúziója. Ezek az eszközök a virtuális környezettel való kapcsolattartásra az emberi test taktilis, kinesztetikus és motoros rendszerét használják.
Ez a kapcsolat két alaptípusra bontható:
- az emberi kéz, illetve test által kifejtett erőhatások és a testrészek helyzetének mérése,
- erőhatások és a test helyzetének közvetítése a felhasználó felé.
A haptikus rendszer az aktív tapintási érzékelés létrejöttéért felelős.
- a gravitáció keltette erők szimulálása,
- koncentrált erők és érzetek továbbítása,
- a végtagok aktív használatával érzékelt erőhatások megjelenítése a kibertérben.
Mi taktilis,tapintásos fejlesztésként smirgli betűket,számokat,formákat gyártottunk,és tapintottunk.
A tapintásos érzékletek egy ingermodalitás,ami a vizuális ingerekkel kiegészülve (intermodális kapcsolat) ad képet az agyunkban tárgyakról ,formákról.A specifikus érzékelés gyakoroltatásaként, a vizuális csatornát kizárjuk(ergo bekötjük a gyerek szemét) ő pedig így igyekszik felismerni a formát,amit tapint.Petra már jól ismer sok kis,és nagybetűt,így a nyomtatott betűk,és számok felismerésére is vállalkozott ,sőt nagyon jól ment neki.
A mozgásra is igen nagy igény mutatkozik,így oviszünetben,esőben.
Egy egyszerű,de igen komplex fejlesztési lehetőségeket felvonultató feladatot vetettünk be.
Számos játék a beceneve.Magába foglal testsémafejlesztést,mozgásos emlékezetfejlesztést,figyelmet fejleszt, irányokat gyakoroltat saját testen,,és módot ad a számlálás gyakorlására.Egyszerű műveletek végzését is lehetővé teszi,mozgásos formában.
6-ig játszottuk.
Minden számhoz kötünk egy mozdulatot.A gyermek a testrészeit mozgatja,megérinti,így fejlődik a testsémája.
1-fülek megfogása
2-csípőn a kéz
3-térdek érintése
4-vállak érintése
5-magasban mindkét kar
6-jobb kéz a fejtetőre
Először sorban mondom a számokat,amikor úgy jól megy,akkor keverem őket.Nagyon jól szórakoznak,amikor jópárszor ua. a két szám ismétlődik,és nem győzik kapkodni a fülüket,meg a vállukat pl.
Ezután nehezítek,és nem verbális utasítás következik.Tapsolok,számolni kell,és így kapcsolni a mozdulatot.
Amikor ez is jól megy,akkor próbálkozunk egyszerűbb műveletekkel is.(Petra esetében működik már.)Mennyi 3+2= magasban mindkét kar.
Ezt is lehet tapssal nehezíteni,de ezt még nem vetettük be.
Így telnek hát az esős napok nálunk..
Piroska,és az ő farkasa..öööö..kutyája,vagy mi..:)
Ez igen!! Látom te ezt tudod is! Szabi nagyon édes, ahogy utánozza atesókat, pláne a vállak érintésénél aranyos. A mese szerep talán találó, mert inkább kutyuska és farkas jellem? Remélem ma már kisüt a nap!
VálaszTörlésKriszti!
VálaszTörlésAzt gondolom,hogy tudom is!Nem vagyok egy nagy önbizalommal rendelkező ember,de a szakmámban megvan a kellő.
Ateszka kutyus jellem inkább,bár néha egy szöcske illene inkább hozzá.