2009. október 10., szombat

Azok a betűk!

Petráék 11-et tanultak meg eddig. Szerencsére jól megy neki,és nem is nagyon téveszti őket.Jó a módszer is,Meixner..A szívemnek csücske.
Analizáló-szintetizáló,a homogén gátlást figyelembevevő..Miről is van szó?
Egy-egy betűt bizony igen csak keverhetünk,ilyen-olyan alapon,így Meixner Ildikó néni úgy állította össze olvasástanítási módszerét,hogy ezen okokat kiküszöbölje.
Milyen okokat? A vizuális diszkrimináción alapuló alak-forma megkülönböztetés mentén keverhetjük a hasonló alakú betűket.(Itt bejátszik mindjárt az irányok szerepe is..pl. egy b-d esetén.)
Auditív diszkrimináció..a hasonló hangzású hangok-betűk tévesztésére ad lehetőséget.Zöngés-zöngétlen párok pl.
Aztán a képzésük alapján is jócskán akad keverendő.Egy ú-ó estén pl..Ezt a hármast tekintve léphet fel homogén gátlás,ami alapján a hasonló,korábban tanult információ legátolja az új beépülését.Különböző ingerfelvevő receptoroknak,feldolgozó csatornáknak kell jól együttműködni,jól integrálódni ahhoz,hogy mindezt a cseppek idegrendszere elvégezze.
Mindezekre tekintettel ez a módszer igen távol tanítja a téveszthető betűket,és utóbb hozza őket össze,differenciálja.
Az elején elég gyorsan megtanít jópár betűt,hogy a gyermek tudjon mit összeolvasni,és lehetőséget kapjon a sikerélményre.
Nos,Petra tudása elég biztos,de pl. az ú-ó néha bezavar.
Megbeszéltük már a képzését,hogy melyiknél "mekkora a szánk",a betűk alakját is,hogy az ó esetén nem tudna kimenekülni a betűbe zárt kisegér,de az ú esetén igen.
Ma kicsit kreatívkodtunk is ezzel.
Először lesétáltuk a betűk alakját,aztán kiraktuk kavicsokkal.(párat a 11-ből) Petrának meg kellett jegyeznie ,hogy melyek is voltak ezek,amíg bementünk a lakásba.Így fejlesztettük a vizuális memóriáját. Fel is sorolta az összeset,és mindegyiket megcsináltuk gyurmából.Ezt követően le is tapogattuk őket,a taktilis csatornát használva.
Elkészültek papírból is,és mindet kiszíneztük postaironnal.Egy kakukktojás akadt, a t ,mert ez mássalhangzó,így azt is megállapítottuk,hogy zöngétlen,és zöld.A magánhangzók pirosak,és kékek lettek.(a módszer szerint a magánhangzó mindig kék,de mi most színesítettünk.Piros lenne a zöngés mássalhangzó,de az nem volt most..))
Az ujjunkkal körbemaszatoltuk az elkészült betűket,újabb bőrérzékelés gyanánt.
Végül gyűjtöttünk a használt betűk hangjaival kezdődő szavakat.
Sok képen látszik,hogy a picikre jellemző módon, ő még egész testtel odakoncentrál,és úgy dolgozik.A kidugott nyelv a kedvencem.

"A Ranschburg-féle homogén gátlás kialakulásának megelőzése

A homogén gátlás azt jelenti, hogy az azonos ill. hasonló elemek gátolják a tanulás folyamatát. Nehezebben tanulhatók meg, könnyebben téveszthetők össze és könnyebben felejthetők el. A homogén gátlás kialakulását a betűtanítás megfelelő sorrendjével kerülhetjük el. Az egymáshoz vizuálisan vagy akusztikailag hasonló betűket kellő távolságban tanítjuk meg."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése