2010. február 27., szombat

Rajzfejlődés

Jó alkalmam kínálkozik a rajzfejlődés különböző állomásainak megfigyelésére.Három kicsi manókám különböző periódusokra ad nekem jó példát.
Szabászka a lengővonalas firka korszakában jár.Atika a fej-láb ember korszakát már elhagyva, törzset is ábrázol.Petruskám néhány rajzán már megjelenik a a jelenségszerű valóságábrázolás.
A rajzfejlődés hasonlóképpen fontos állomásokon megy keresztül,mint a gyermekek beszédfejlődése.A lépcsőfokok itt is egymásra épülnek.Ez is egy fontos kifejező eszköz,ezt a pszichodiagnosztika jól használja különböző területek fejlettségének feltérképezésére.
Mi kell az ábrázolás fejlődéséhez?
A világról való tudásunk pontos megfigyeléseken alapul.Így kellően fejlett figyelem,analízis-szintézis megfelelő fejlettsége.A részeket külön-külön,és egészként is látni kell ahhoz,hogy a gyermek az ábrázolás szándékával tudjon rajzolni.Ehhez bizony több év szükséges.Az ábrázolás szándéka éppen ezért úgy 3 éves kor körül jelenik meg általában.Ezt az időszakot előzi meg a funkció öröm vezérelt firka időszaka.A mozgásöröm,funkcióöröm vezérli a másfél-kétéves gyermeket,hogy nyomot hagyjon a papíron,vagy esetleg a falon.A firka alakja szerint sokféle lehet,lengővonalas,gomolyag..Ez a szint kb. a gügyögés fokának felel meg a beszédben.A gyermek gyakorolja a funkciót,egész testével rajzol.Két és fél,hároméves korban válik a firka zárttá.Ebben a korban már megjelenik az ábrázolás szándéka is,de leginkább olyan módon,hogy a megrajzolt
firkát nevezi meg valamiképp a gyermek.Egy nagy gomolyagra pl. azt mondja,hogy ez egy "BÁCSI".Hároméves korban a képérték válik tehát fontossá,ami a fogalmi gondolkodással is összefügg.Sematikus ábrázolás kezdete.
Képzeletszerű rajzolás időszaka,amikor azt rajzolják a dolgokról a gyerekek,amit tudnak,és nem azt amit látnak.Itt lép be az emberábrázolás.(3 éves kor)Először a szétesett elemek jelennek meg(rész),majd a fej-láb ember korszaka.Általában nagyon nagy fejecskét ábrázolnak,amiből rögtön indulnak is a lábak,gyakran kéz nélkül.A megfigyelés pontatlansága, a részek,a szintézis fejlettlensége miatt nem fontosak a részletek..nem jelennek meg a rajzokon. pl. nyak,ujjak,ruházat,haj...Petra,és Ati is soká rajzolta a fej-láb embert.Rengeteg mosolygós, nagyfejű alakunk akad a 3 éves korból.Petránál a buborék kezek,majd lábfejek is csatlakoztak a képhez,jó nagy fülek társaságában.Nagyon édes volt!Ati érdekes mód soká egy lábat húzott csak a fejből,és nagyon gyenge nyomatékkal tette.Apával meg is állapítottuk,hogy ez egy UFÓ faj..
Ezt követi a fej-törzs-láb forma,ami egyre inkább hasonlít az ember valódi képére.(4-5 éves kor)A nyak elég későn ábrázolt rész,hosszú,aránytalan.Atinál nem régen jelent meg,és elég zsiráfosan adta elő.(5éves) Az emberábrázolás összefügg a testséma fejlettségével is.Milyen részletességgel ismeri a gyermek saját testét.
A rajzok az óvodáskorban leginkább sematikusak,nem valósághűek.Átlátszóak(pl. a ház falán át látni a bentlévőket) pl Petra megrajzolta Szabit egy buborékba a képre akkor,amikor a delikvens még pocaklakó volt.Átlátszott tehát,és a buborék is stimmelt.Aránytalanok is a rajzok,a virág akkora ,mint a ház maga.
A kisiskolás kor elejét is ez a logikai realizmus jellemzi,a tudott dolog ábrázolása,a valóság helett.10 éves kor körül érnek meg a gyermekek a jelenségszerű,valósághű vizuális realizmus fokára.
Iskolába lépéskor a rajzok monumentálisabbá,színesebbé válnak.A kéztő csontosodásával,a valóság mind pontosabb megfigyelésével,az írás grafomotorikára gyakorolt hatásával is változnak a rajzok.Kompozíciókat alkotnak,színeket bátran használnak,a kisiskolás korú gyermekek.Ezen ugrást jól nyomon követhettem Petránál,szeptembertől kezdődően.
Atesznál váltásként jelent meg a törzs,és a ruházat az emberábrázolásban.Atesz nem egy túl lelkes "grafomán",aki gyenge nyomatékkal,rossz tartással(csukló,könyök)bár jó ceruzafogással nyomult.Mára sokat fejlődött,és már autókat,kis házat,virágokat is szívesen rajzol.Alap,hogy minden nap rajzolunk,színezünk valamit.Van nagy papírtekercsünk,színezőnk,mindenféle eszközünk.Ezeket Szabi is élvezettel használja,és leginkább gomolyagokat,lengővonalas firkákat rajzol.Az ábrázolás szándéka még nem érte utol,de 21 hónaposan még igen messze is van pl. az emberábrázolástól,ez tuti.(Szerintem minden ennyi idős..)
Petra pedig szárnyal..
Lentebb Ati emberkéje 5 évesen,egy karácsonyfa,és egy hóember mellett.Jól látható a nemek közötti különbség is,mert bizony Petra erőteljesebb lépésekkel haladt a rajzban,ahogy általában a lányok.nálunk ama bizonyos csontosodás is előbb megkezdődik.


Apa és anya Petrától 6.3 évesen..

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése