Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers

2011. április 14., csütörtök

Felvételi

Tegnapelőtt volt a meghallgatás.Atika Apával vett részt eme eseményen.Először volt egy bemutató énekóra,ami épp Petra osztályában zajlott.Ezen a nagycsoportos gyerekek is részt vettek a szülőkkel.A kicsiket is kérdezte a tanárnéni,Ati pedig jelentkezett itt is,és megválaszolt kérdéseket.Hol őrlik a lisztet? stb..
Ezután következett a meghallgatás,amire jócskán kellett várni.Sokan voltak,de sok ismerős arc is akadt a tömegben.Petra több osztálytársának kistestvére is most lesz elsős,illetve az ovis csoportból is ott volt egy kis barát.
Atika a Vörös hajú lányok c. dallal készült.Petrától tanulta.Petra pedig a suliban tanulta,sőt egy versenyen is részt vett múlt hét pénteken,3 másik kislánnyal képviselve az osztályukat.Nívódíjat kaptak a csajok,talán kistérségi szinten.
Ati bátran bement Apával a terembe,ahol az alsós,és a felsős énektanár,illetve a leendő tanítónéni várta a gyerekeket.Kérdezgettek tőle pár dolgot.Apa azt mondja igen határozottan válaszolgatott.Kérdezték,hogy mit szeret legjobban,mire azt válaszolta,hogy olvasni. Vissza is kérdeztek a pedagógusok,hogy tényleg tud-e olvasni,mire ismét határozottan rávágta,hogy igen.
Aztán belecsapott a nótába is,amire Petra tanárnénije rögtön fel is kapta a fejét.Ismerős volt ugye,és nem is véletlenül.
Kellett ritmust tapsolni,lalázni adott dallamot.Apa már az elején közölte,hogy ő nem tud segíteni a gyereknek,mert azzal csak rontana az esélyein.
Összességében úgy érzi a két férfiember,hogy jól sikerült ez a kis meghallgatás Atinak.Eredmény még nincs,de hamarosan kiteszik a névsort a bejárathoz.Reméljük sikerült!Ati szeret énekelni,és van is talán érzéke hozzá.Most majd kiderül mennyire..
Furcsa,hogy iskolás lesz,mert sokáig úgy gondoltam,visszatartom őt egy évre.Mélységesen nagy okát nem láttam a dolognak.Volt pár bizonytalan terület,de ezek sem voltak olyan "igazán" problémás dolgok nála.(Gyöngybetűkkel nem fog írni!Ez egyértelmű..)Inkább talán én szerettem volna,hogy kicsi maradjon.Mint tudjuk,ez lehetetlen..
Olvastam egy blogon a napokban a tankötelesség kérdéséről,és újra gondolkodtam ezen.
Ati mindig ugrásszerűen fejlődött,kicsinek is.Ma egész másnak látom,mint pár hónapja.Motivált,kitartó..Betűket ír mindenhová,girbegurbán..persze..Olvasni szinte folyamatosan olvas.A számára ismeretlen betűket kisilabizálja a szavak képéből,és behelyettesíti,hogy mi is lehet az.Sőt,meg is jegyzi így.Ömlengeni nem szeretnék,és elfogult sem vagyok.A történetünk csak azt erősítette meg bennem,hogy ez az iskolaalkalmassági kérdés mennyire egyéni elbírálás alá kellene,hogy essen.Sokszor kár visszatartani a gyereket,mert nem szolgálja az érdekét.Adalék,hogy sok gyerek (Ati is) homogén csoportba jár,(csak nagycsopis) így alig pár csoporttársa marad vissza,őket pedig szétosztják más csoportokba.Kétszer új közösséget megszokni? Egyszer az új ovis csoportot,aztán a sulit..Ez a rendszer sem mindig szolgálja a gyerekek érdekeit így,ebben a formában.A vegyes csoport pedig más kérdéseket vet fel ennek kapcsán.
Hiába a sok szó no,két iskolás gyerek anyukája leszek nemsoká..

10 megjegyzés:

  1. Nálunk is most kezdi a nagy az iskolát. Nem csak az volt a nehéz kérdés, hogy egyáltalán elkezdje-e, hanem az is, hogy hol. Mára már megszülettek a döntések, tegnap mi is iratkoztunk és most csendben, de nagyon izgulva remélem, hogy abba az osztályba kerül, ahova szeretnénk. Ahogy mentünk reggel az iskolába rám tört a saját iskoláskori reggeleim hangulata. Föles kakaó műanyag bögréből, kalács, novemberi eső, neonfény. Olyan jó lett volna, ha valami vidámabb jön.:( Féltem az én bátor lányomat:). Mostanában valahogy sokat lógunk az oviból és csinálunk mindenféle "betyárságot" közösen...

    VálaszTörlés
  2. Tök furi nekem,hogy már ekkora gyerekeknek "felvételin" kell résztvenniük. Szerintem a mi időnkben ilyen nem volt. Mi van azokkal a gyerekekkel, mint pl. az én Barnim (jó persze még nagyon messze van az ovi vége, sokat változnak/zik addig), akiknek idő kell, hogy feloldódjanak egy adott helyzetben? Vagy lehet ez butaság amit kérdezek, mert ekkora gyerekeknél ez már másként működik?
    Drukkolok hogy Atit felvegyék, de ha tehetségesnek ítélitek akkor biztos sima ügy lesz :-)

    VálaszTörlés
  3. ja még azt akartam, hogy nálunk az oviban már 4 csoportot indítanak. Egyrészt sok az évvesztes gyerek (ennek mi oka lehet ?) másrészt sokan "direkt" visszafogják még egy évre a srácokat. Egy ovónéni fogja őket végigvinni. (kiscsopi, kisközépső, nagyközépső, nagycsopi) erre is figyelnek, hogy ne "két nagycsoportot" kelljen járni, nehogy rosszul érintse őket :-)

    VálaszTörlés
  4. Húúú Csilla most megint elbizonytalanodtam egy kicsit:/!!!!Csenge ugye most töltötte még csak be a 6-dik életévét.Úgy gondoltam/gondoltuk marad még egy évet nagycsoportba.Nagyon okos leányzónak gondolom Őt,de sokszor úgy gondolom nem tudna 45percet figyelmesen végigülni illetve 4x-5x 45percet.Szeret írogatni,másolni,számolni és kacérkodik az olvasással(persze még közel sincs ahhoz hogy olvasni tudjon csak mondjuk úgy,hogy szeretne) és intenzíven tanulja az óra megtanulását.Ami nagyon klassz dolog nála az a kézügyessége(ezt az óvonők is nagyon dicsérte).A csoport létszám 29 ebből tavalyról 8an maradtak most pedig Csenguval együtt 9-en maradnak még oviba.Ők ugyan úgy nagycsoportosok lesznek jönnek hozzájuk a mostani középsősők.Bennem is azok a kétségek merültek fel,hogy milyen lesz majd megszokni egy új csoportot(jó jó ismeri Őket de akkor is) és aztán egy évre rá ismét egy újat(?)....Nehéz dolgok ezek de remélem jól csináljuk és majd meg lesz a gyümölcse a döntéseinknek!

    Viszont Atika nagyon ügyes tuti helyt fog állni majd.

    VálaszTörlés
  5. Még egy gondolat erről az egészről:szerintem azért számít ha van egy idősebb testvér,mert sokat tanul tőle,utánozza,el lesnek dolgokat(és ez jó).

    VálaszTörlés
  6. Mariann! Ez inkább meghallgatás,nem igazi felvételi.Nézték,hogy mennyire talpraesett,milyen a kiállása,hogyan nyilatkozik meg.A leglényegesebb az énekes teljesítmény volt,más képességet úgy nem vizsgáltak.
    sok helyen igazi felvételi van az első osztályba készülőknek.Képességvizsgálat stb..Ezzel én sem tudok azonosulni,de ilyen a világunk.
    Én őszintén megvallom..sokat nem variáltam az iskolaválasztással,mert úgy gondolom,hogy fontos dolog,de még fontosabb,hogy otthon,mi szülők mit teszünk alá a dolognak.Mit kapott az első 3 évben,és utána az a kisgyerek.Mennyire fontos érték a tanulás,a tudás a családban.A picik leginkább anyának,no meg a tanítónéninek szeretnének megfelelni.Azt is vallom,hogy nagyon jó hírű suliban is lehet sikertelen a gyermek,és lehet rossz szájíze a szülőnek.Annyi különböző körülmény játszik ebben közre.Egy dolog csak a tanítónéni,meg az alkalmazott módszer.Ott vannak még az osztálytársak is..stb..stb..Szóval én ezt az énekes dolgot tartottam csak fontosnak,mert jónak ítélem ebben Atit,és mert Petra is ilyen osztályba jár.

    Kata! sokan visszatartják a gyerekeiket,gyakran indokolatlanul is.Nem mindig ez a gyerek érdeke.Ezt józanul kell mérlegelni.Sajnos divattá vált,és sokan attól tartanak,hogy amennyiben időben beíratják,úgy az övék lesz a legfiatalabb.Az elsős anyag alapból 6 éves gyerekeknek van"kitalálva".Az is az igazsághoz tartozik,hogy a megváltozott világ,megváltozott fejlődést eredményez.Ez a téma szívem csücske,szóval tudnék róla regélni.
    Nem egyszerű ez.
    Kökörcsin!akkor drukk,hogy felvegyék!én is drukkolok a sajátomnak is.Egyszerre lesznek elsősök a srácaink? :)

    VálaszTörlés
  7. Nekem nem posztom a gyerekek összehasonítsa, de többször előfordult már, hogy a lányokat Atihoz viszonyítottam...
    :)
    Hááát, mint mondjak?
    Fényévekre van Atesz tőlük, de ha belegondolok, és a csoportunkba járó fiúkkal vetem össze, azt pedig egyenesen lese merem írni, mert a különbség döbbenetes lenne...
    Nekem az a bajom, hogy ilyen szinten nem érdekli a lányokat a tanulás (tudás) pedig minden tőlünk telhetőt megteszünk az "ügy" érdekében!
    Persze, tudom, hogy minden gyerek más, látom is az én kettőmön, de egy kicsit mégis elkeserít!
    Talán a legjobban mégis azon vagyok kiakadva, hogy egy 5-6 éves gyereknek miért kell ismernie a számokat, miért kell tudnia számolni, összeadni,- kivonni, ismerni a betűket, mi a fészkes fenét fognak akkor csinálni az első osztályban?
    Na, ez most nem rátok vonatkozik, hanem azokra a feladatlapokra amiket ilyen korú gyerekeknek árulnak fejlesztésként...
    Nem vagyok pedagógus, és bár hiába vetem-be minden erőmet, lehet, (sőt, biztos) hogy nem úgy fogom tudni elmagyarázni, megértetni a gyerekkel a számok, betűk világát, mint ahogy azt egy szakember teszi, tenné...
    Úgy érzem, hogy sokkal több kárt teszek, mint segítek vele!
    :(
    Nem tudom, nálunk is mi lesz a lányokkal, mert bár még van egy évünk, én már most ezen görcsölök.

    "Az elsős anyag alapból 6 éves gyerekeknek van"kitalálva".Az is az igazsághoz tartozik,hogy a megváltozott világ,megváltozott fejlődést eredményez.Ez a téma szívem csücske,szóval tudnék róla regélni."

    Kérlek, hogy regélj, mert szerintem sokunkat érdekelne, érint a te szemléleted, észrevételed!

    Atit nem féltem, mert nagyon talpraesett kis-srác és ahogy nekünk, úgy a tanárok szívébe is biztosan belopta magát!
    Büszke lehetsz rá, illetve rájuk!
    :)

    VálaszTörlés
  8. Mónika!
    Az Óvodai Nevelés Alap Programja szerint MA az óvodának nem tisztje az iskola előkészítés.Ez számomra első olvasatra totális összeférhetetlenség volt,mert mi más lenne a feladata az iskolát megelőző pedagógiai tevékenységnek.Az oviban ugye kezdeményezés van ma az óvónő részéről,amin a gyerekeknek nem kötelező részt venni.Feladatlapot a mai elvek szerint nem is tehetnének az oviban egyetlen gyerek elé sem.
    A feladatlapokból hatalmas túlkínálat van.Szerintem egymásra licitálnak a cégek ebben.
    Persze a mennyiségfogalom ,számfogalom kialakulását alapozni,segíteni kell..mennyiségi relációkkal stb..A gyerekek gondolkodása a tárgyhoz kötött gondolkodástól halad az elvon felé.Empirikus úton egy csomó ilyen tapasztalatot szereznek,ami elvisz őket a relációs jelekhez.
    Az iskola előtt készség fejlesztés,jártasság,készség alakítása zajlik,és nem KELL ismereteket átadni célzottan.Persze ez a kettő szorosan összefügg,és sokszor nehéz is meghúzni egy-egy vonalat.
    Az óvodák is más-más elvet követnek ebben.Ezért az a tapasztalatom,hogy a gyerekek felkészültsége is más.
    A Krasznár és Fia könyvesboltot ajánlom figyelmedbe.Az Ecseri úton,a Bárczi Gusztáv GY.P. karral szemben,a lakótelepen.Rengeteg jó fejlesztő játék,eszköz,és feladatlap van náluk. Lexi iskolás lesz Csabay Katitól.Szuper!
    Színezd ki és rajzolj te is! Iráskészséget fejlesztő feladatlapos.Van belőle számolós is.
    A másik fele pedig az ,hogy a szülői hozzáállás is nagyon más.Vannak szülők,akik már ilyenkor tudják,hogy zsenit nevelnek a gyerekükből,és agyon képzik otthon,sőt különórára hordják stb..
    Segíteni! minél több tapasztalat a világról.minél több érzékszervet bevonii.Színekhez tapintás,képekhez hallott információ.Relációs szókincs..ellentétek.kicsi-nagy stb..Időben,térben jól tájékozódjanak,testük két oldalát éljék meg ..stb..
    Szeretettel odafigyeléssel teszel mindent,biztos vagyok abban,hogy nem ronthatsz semmit!Ne is mondj ilyet.
    Az sem mindegy ám,hogy a testvérsor hogyan alakul.Atiban azért van ez a "tudásvágy" mert meg akar felelni annak a szintnek,ahol már a nővére tart.Petra húzza őt.Tőle elles egy csomó dolgot.Verseket tanul meg vele,dalokat sajátít el,sőt a betűket is általa kezdte megtanulni.Ült mellettünk,amikor Petra olvasott,és egy idő után ő is el tudta mondani a betűsorokat,szótagoszlopokat.
    Nincsenek rendkívüli képességei,és néha figyelmetlen is,de AKAR!
    Nekem meg hatalmasak az elvárásaim,mert ebben dolgozom..Ez sem jó ám mindig!Segíteni persze céltudatosabban,szakértelemmel tudok,de többet is várok el.Petra a 98% -os matek miatt már szomorú,és tudom,hogy ez valahol az én hibám.Szóval mindennek van előnye,és hátránya.
    A lányok ikrek,egyszerre történnek velük a dolgok.Nincs ugye nagyobb tesó,max. pár perccel nagyobb. :)
    A megváltozott fejlődésről,meg erről az egészről írok akkor majd egy bővebb gondolathalmot.

    VálaszTörlés
  9. Móni, nálunk is az a baj, hogy van ugyan egy nagyobb tesó, de az a 14 éves kor különbség borzasztóan sok..és van ugye egy kisebb is, aki meg inkább visszahúzza...

    VálaszTörlés